Egidius Kwartet


home > biografie

BIOGRAFIE

Het Egidius Kwartet werd opgericht in 1995 door vier leden van Ton Koopman's Amsterdam Baroque Choir. Vanaf het begin was de doelstelling duidelijk: het zingen van Renaissance- en hedendaagse muziek uit de Lage Landen (in de breedst mogelijke zin). Het kwartet is genoemd naar Egidius, een zanger in één van de beroemdste Middelnederlandse gedichten afkomstig uit het zogenaamde Gruythuyse Manuscript.

Visie

De kern van het repertoire van het Egidius Kwartet is muziek die onder de Habsburgse invloedsfeer (Karel V, Margaretha van Oostenrijk, Philips II) is geschreven. Door middel van eigen research, cd’s en concerten vroeg en kreeg het Egidius Kwartet aandacht voor het werk van vergeten meesters als Nicolas Payen en Cornelius Canis, Thomas Crecquillon en Gheerkin de Hondt. Hun integrale CD opname van de twee “Musyck-boexkens” van Tielman Susato oogstte veel lof. In samenwerking met Johan Oosterman van de Radbout Universiteit Nijmegen maakte het kwartet een musicologisch gezien gedurfde CD van het Liedboek van Lauweryn van Watervliet (ca 1500). 2010 zag de start van een zes jaar durende serie waarin muziek uit de Leidse Koorboeken wordt opgenomen en in de mooiste kerken van het land op het podium ten gehore gebracht. In tal van concerten en op enkele CD’s wordt het kwartet uitgebreid met gastzangers en instrumentalisten.

Het Leidse Koorboeken project

In 2009 zette het kwartet een ambitieus en omvangrijk project op dat in omvang, statuur en uitstraling recht doet aan een grote en belangrijke zestiende-eeuwse cultuurschat waar tot op heden weinig aandacht aan is geschonken: De Leidse Koorboeken.
Gedurende zes jaren wordt een van de topstukken uit de Nederlandse archiven aan het publiek gepresenteerd door middel van concerten, cd’s, een dedicated website (www.leidsekoorboeken.nl), een boekuitgave, educatieve activiteiten en een documentaire. De zangers zien dat als hun opdracht en missie.

Nieuwe muziek

Het Egidius Kwartet zingt niet alleen muziek uit de Renaissance, ook wil het ambassadeur zijn van nieuwe muziek uit hun eigen land. In 2005 verscheen de cd Egidius zingt Egidius waarvoor de componisten Daan Manneke, Bart Visman, Calliope Tsoupaki, Joop Voorn, Jetse Bremer en de Belg Walter Hus stukken hebben geschreven die zij opgedroegen aan het kwartet. Met Daan Manneke heeft het kwartet een bijzondere relatie. In 2006  kwam er een speciale cd gewijd aan de werken die hij in de loop der tijd voor het kwartet maakte. In het Traces Festival of Voices componeerden Bruno Nelissen en Ruud van Eeten werken op teksten van Paul Celan voor de combinatie Egidius Kwartet - Prinse (strijk)Kwartet. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan schreef Bart Visman voor het Egidius Kwartet en de sopraan Claron McFadden een madrigalencyclus op teksten van Leo Vroman. Voor een serie concerten samen met het Nederlands Blazers Ensemble schreven Theo Loevendie, Cornelis de Bondt, Mayke Nas en Martijn Padding nieuwe stukken.

Multi-inzetbaar

Om de schijn van orthodoxie te vermijden wordt elke afwijking van dit 16e-eeuwse en hedendaagse Nederlandse repertoire beschouwd als een welkome afwisseling. Daarom presenteerde het kwartet een Schubertprogramma met fortepianist Arthur Schoonderwoerd en sopraan Johannette Zomer en zong het twee maal Die sieben Todsünden van Kurt Weill met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en met het Nederlands Blazers Ensemble. Het kwartet werkte mee aan de semi-scenische uitvoering van de Turkenscene uit Le bourgeois gentilhomme van Lully met het Combattimento Consort Amsterdam, maakte samen met The Northern Consort een programma rond de Odes van Henry Purcell en bij Cobla Principal d’Amsterdam zong het moderne arrangementen van de beroemde cantigas uit het 13e eeuwse Llibre Vermell. In 2010 zong het kwartet Opfergang van Hnas Werner Henze met en bij de Bochumer Symphoniker.

En verder….

Het kwartet zong op vele plaatsen in Nederland, o.a. in het Netwerk voor Oude Muziek, het maakte succesvolle tournees door Frankrijk, Spanje, Bolivia, Peru en de Verenigde Staten, en stond het geprogrammeerd op o.a. het Festival Oude Muziek in Utrecht, het Holland Festival, het Festival van Vlaanderen, Musica Flandrica, de Tagen der alten Musik in Innsbruck, het Festival van Ambronay, het Festival de Picardie in Amiens, het Festival du Périgord Noir, het Schleswig Holstein Musik Festival, het Gergjev Festival, The Washington National Gallery of Art, het Festival de Musique Ancienne à l’Institut Néerlandais te Parijs, de Arolser Barock-Festspiele, het Radovljica Festival in Slovenië, en het Early Music Festival Dubrovnik. In Rotterdam had het Egidius Kwartet enkele jaren een eigen concertserie. In 2002 maakte het kwartet zijn debuut in het Amsterdamse Concertgebouw. Ook gaf het kwartet workshops ensemblezang aan de Hochschule für Musik te Heek (D), het conservatorium van Enschede, tijdens het Traces Festival of Voices Tilburg, in Italië, Kopenhagen en in het festival Oude Muziek Nu in Hoorn.

 

Biografieën van de kwartetleden

Peter de Groot, altus en artistiek leider

Peter de Groot studeerde zang bij Aafje Heynis aan het Arnhems Conservatorium. Zij bracht hem naast de nodige zangtechniek bij dat een zanger het medium moet zijn tussen het kunstwerk en het publiek. Na zijn studie zong hij enkele jaren in het Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe waarbij hij leerde hoe je het woord, de retorica in de Oude Muziek gestalte kunt geven. Vervolgens werd hij zanger in Ton Koopmans Amsterdam Baroque Choir waar de aandacht vooral uitging naar precisie, ritme, stemming en 'Musikfreude'. Hier profileerde hij zich ook als solist. Daarnaast zong hij bij het Currende Consort o.l.v. Erik van Nevel, de Camerata Trajectina, de Cappella Figuralis van de Nederlandse Bach Vereniging onder leiding van Jos van Velthoven en het Gesualdo Consort onder leiding van Harry van der Kamp.

Onder leiding van Paul van Nevel zong Peter in het Huelgas Ensemble waar hij voorgoed in de ban raakte van de renaissancemuziek en de eerste stappen waagde op musicologische wegen. Van Nevels voorbeeld en meesterschap is nog steeds een belangrijke inspiratie-bron en gids voor hem, en hij beschouwt zichzelf dan ook, met gepaste trots, een leerling van de grote Vlaamse maestro.

Als verantwoordelijke voor het repertoire van het Egidius Kwartet is Peter de Groot bezig met een voortdurende ontdekkingsreis in de onmetelijke wereld van de polyfonisten van de Lage Landen en in de spannende wereld van de hedendaagse muziek.

Nog meer weten? Zie www.altuspeterdegroot.nl

Jon Etxabe Arzuaga, tenor

Jon Etxabe Arzuaga werd geboren op een mooie lentedag in Tolosa, Baskenland. Met veertien jaar begon hij in een koor te zingen. Hij studeerde aanvankelijk wijsbegeerte, maar besloot na een aantal jaren zich meer op muziek te concentreren. Hij zong in diverse ensembles, waarna zijn liefde voor de muziek hem naar Nederland bracht. Hij studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam met Udo Reineman en Pierre Mak. Snel na zijn aankomst werd hij lid van Cappella Amsterdam en werkt ook samen met andere ensembles zoals Capilla Penaflorida en het Vokal Consort Berlin.
In deze gekke en te vaak, dwaze wereld waarin wij leven, blijft Jon er in geloven dat muziek ons verbetert, waardoor wij wederom het beste uit onszelf kunnen halen. Een goede reden om te blijven zingen…

Hans Wijers, bariton

Hans Wijers studeerde aanvankelijk Nederlands aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, maar na lange tijd (als jongenssopraan in het kerkkoor was hij solist geweest bij de eerste beatmissen in de late jaren '60) kriebelde de zanglust en werd hij, na een impulsieve auditie aan het Arnhemse Conservatorium, opgenomen in de fameuze zangklas van Aafje Heynis. Hans sloot zijn zangstudie af bij Meinard Kraak aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna volgden er nog wat jaren bij Margreet Honig en bij al deze docenten was er altijd weer die onbegrensde liefde voor de muziek en het zingen.

Bij die liefde voor de muziek kwam nog eens het plezier, in het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman. Dat koor heeft zijn muzikale levensloop volledig beïnvloed "omdat het op een moment ontstond, waarop ik recentelijk was afgestudeerd en ik nog niet wist hoe een zangersleven eruit ziet. Inmiddels weet ik dat en sterker nog, ik heb ontdekt dat met meer mensen zingen soms aangenamer kan zijn dan in je eentje. Mijn grote liefde voor het Egidius Kwartet komt dan ook uit die ontdekking voort".

Donald Bentvelsen, bas

Donald Bentvelsen studeerde Engelse taal- en letterkunde in Leiden, en deed daar voor zijn plezier nog een studie "Taalverwerving Italiaans voor vakvreemden" bij. De interesse in talen ging hand in hand met interesse in muziek, en die leidde – naast wat keuzevakken bij de toen al zieltogende en inmiddels verdwenen vakgroep Musicologie – tot een zangstudie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, bij Margreet Honig, Maarten Koningsberger en Paula de Wit. Daarnaast volgde hij masterclasses, bij onder anderen Udo Reinemann en Bernard Kruysen, die hem liet zien dat de liefde voor het woord een vorm is van liefde voor het leven, en dat wie niet voor de volle 100% leeft, er ook niet over kan zingen.

Donald zingt sinds de oprichting in het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman, waar hij ook regelmatig soleert. Hij zingt daarnaast regelmatig als gast bij ensembles als het Nederlands Kamerkoor en het Huelgas Ensemble. Als bas – en dus fundament – van het Egidius Kwartet kan hij ook zijn taal- en vertaalpassie kwijt: zo houdt hij zich graag bezig met het vertalen van de liedteksten, die altijd, waar het kwartet ook optreedt, in de landstaal worden voorgedragen. Aan zijn talent voor componeren is zelfs de oprichting van het Egidius Kwartet te danken: toen sopraan en ABC-collega Anne Grimm haar examen Uitvoerend Musicus deed, schreef Donald speciaal voor haar een werk op tekst van een Petrarca-sonnet, getoonzet voor vier mannenstemmen. De samenklank van Peter de Groot, Otto Bouwknegt, Hans Wijers en Donald zelf beviel zó goed, dat de zangers besloten met elkaar verder te gaan.

Donald schreef een aantal stukken voor het kwartet, waarvan er twee staan op de CD Egidius zingt Egidius.
Nog meer weten? Zie www.myspace.com/donaldbentvelsen